MAKLUMAN : Permohonan Kemasukan Ke IPTA & Politeknik Sesi 2014/2015

Posted in Akademik, Umum by admin

Permohonan Kemasukan Ke IPTA & Politeknik Sesi 2014/2015 telah dibuka kepada umum pada 20 Januari 2014. Maklumat permohonan boleh dirujuk melalui klik dibawah :

Permohonan Ke IPTA & Politeknik 2014/2015

Kepada lepasan SPM 2012 & 2013 yg berminat untuk memohon boleh berjumpa dengan Cikgu Zulfikar Amirruddin untuk pembelian nombor pin dan membuat pendaftaran serta pemilihan kursus. Nombor pin juga bole dibeli di Bank Simpanan Nasional yang berhampiran. Harga untuk pembelian No. Pin adalah RM 10.60.

Tarikh Tutup Permohonan : 07 April 2014

Fungsi Otak Kanan dan Otak Kiri

Posted in Umum by admin

Otak kanan merupakan tempat untuk perkembangan hal-hal yang bersifat artistik, kreativiti, perasaan, emosi, gaya bahasa, irama music, imaginasi, fantasi, warna, pengenalan diri dan orang lain, hubungan sosial dan pengembangan keperibadian. Daya ingatan otak kanan adalah bersifat jangka panjang (long term memory).

Otak kiri pula berfungsi dalam hal mengingati ilmu, pengetahuan atau maklumat perbezaan, menyimpan data dan fakta, analisis, angka, urutan, tulisan, bahasa, kiraan dan memahami logik. Daya ingatan otak kiri adalah bersifat jangka pendek (short term memory).

Kalau korang nak tau, otak kanan adalah lebih efektif berbanding otak kiri, tetapi ia perlu dilatih dengan lebih kerap untuk mengaktifkan penggunaannya. Lagi satu, proses pengajaran dan pembelajaran tu seelok-eloknya dimulakan ketika budak atau anak berusia 6 bulan. Kalau budak dah besar panjang, jadi susah sikit nak latih diorang guna otak kanan. Orang dewasa biasanya lebih banyak menggunakan otak kiri.

 

Latihan Merangsang Otak Kanan

Ada banyak kaedah yang boleh kita guna untuk latih budak-budak guna otak kanan. Tak semestinya kena hantar ke sekolah khas. Kat rumah pon boleh buat. Antara kaedah yang boleh kita guna untuk merangsang otak kanan adalah seperti berikut:

  • Ketika anak hendak tidur, bisikkan ke telinganya dengan sepenuh hati dan sejujurnya yang kita sayangkan mereka. Ketika hendak tidur atau dalam keadaan tidur ayam, otak kanan sedang bekerja manakala otak kiri tidur.
  • Gerak kerja tangan adalah hasil daripada otak kanan. So, cuba ajar anak main tanah liat, cat air, melukis, gunting kertas dan seumpamanya. Kemudian, kemas balik barang-barang tu bersama mereka. Selain itu, boleh juga cuba lukis gambar, contohnya gambar rama-rama dengan hanya sebelah badan, kemudian minta anak sambung lukis mengikut apa yang dilukis di bahagian satu lagi.
  • Jangan marah atau tengking anak sebab mereka boleh menyimpan semuanya dalam otak kiri. Jika ia dilakukan secara tidak sengaja, balik semula pada cara pertama dan minta maaf pada mereka dengan ikhlas.
  • Cuba bina daya imaginasi mereka dengan cara bercerita. Kemudian suruh mereka sambung cerita tu.
  • Main teka-teki dengan anak. Letak satu barang dalam kotak, kemudian suruh anak teka barangan tersebut. Untuk permulaan, berikan mereka clue dengan menggambarkan jenis barang dalam kotak itu seperti memberitahu warna atau bunyi.

Kaedah-kaedah ni kalau boleh jangan buat dalam tempoh yang terlalu lama sebab ianya mungkin membosankan. Buat selama setengah jam sehari pon dah cukup. Sambil2 belajar tu, dapat juga rapatkan lagi hubungan yang sihat antara ibu bapa dengan anak-anak, kan?

Selamat Datang 2012 Dunia Melihat Kita Kini!

Posted in Umum by admin

Selamat datang tahun 2012, masa terus mengejar kita dan juga ucapan selamat lahir ke dunia BLOG UBK SMKTP yang baru lahir pada tahun ini. Dapat anak baru SMKTP, tahniah.

Dengan kesibukan tugas-tugas sudah lama teringin membuat blog mengenai kaunseling SMKTP, namun sering sahaja tertangguh. Nah akhirnya berjaya juga blog ini di lahirkan agar dunia dapat melihat ‘anak comel’ ini. Mudah-mudahan blog ini akan memberi manfaat kepada kita semua dengan harpan isi-isi di dalam dapat membantu anak didik dan mereka di luar sana.

Kami cuba mengemaskini segala maklumat yang diinginkan dalam segala bidang berkaitan kaunseling. Berilah masa, kerana kami baru di lahir dan ingin bertatih perlahan. Masa, tolonglah jangan cemburu kami untuk meng’update’ blog ini.

Semoga Allah mudahkan segala jalan kerja kami dalam membantu mereka, walau tidak semua di terima, sedikit pun jadilah. Amin.

tag cloud